silniki-bezszczotkowe.png

Silniki bezszczotkowe – budowa i zalety

Silnik bezszczotkowy to taki rodzaj silnika elektrycznego, w którym zamiast mechanicznego komutatora ze szczotkami stosuje się elektrycznie sterowany komutator, cewki są nieruchome, a magnesy znajdują się na wirniku. Komutator zasilany jest prądem stałym. Układ komutatora kolejno włącza i wyłącza zasilanie cewek, których pole magnetyczne powoduje obrót wirnika. Nowe silniki bezszczotkowe w elektronarzędziach projektuje się celem poprawy czasu pracy i żywotności baterii. Są mniejsze niż tradycyjne, dzięki czemu narzędzia są lżejsze i wygodniejsze w obsłudze.

Zalety silników bezszczotkowych

Silniki bezszczotkowe zużywają nawet o 40% mniej energii, niż tradycyjne napędy. Brak szczotek pozwala na wyeliminowanie niekorzystnego zjawiska iskrzenia. Urządzenia mogą być dłużej eksploatowane, cechują się też mniejszą awaryjnością – to właśnie szczotki silnika bowiem najszybciej zużywają się i wymagają częstej wymiany. To wszystko przekłada się na rzadsze wizyty w serwisie i mniej przestojów w pracy. Można śmiało powiedzieć, że jedynym zużywającym się elementem silnika są jego łożyska. Praca z tego typu urządzeniem jest o wiele łatwiejsza: elektronarzędzie jest lżejsze, a poziom drgań jest zminimalizowany. Urządzenia oferują także wyższą kulturę pracy – są o wiele cichsze oraz mniej się nagrzewają. Elektroniczny system kontroli obrotów daje większy komfort i precyzję działania. Urządzenia cechują się bardzo korzystnym stosunkiem momentu do masy. Kolejną zaletą silników bezszczotkowych jest możliwość kontroli prędkości obrotowej prawie niezależnie od momentu silnika.

Zastosowanie silników bezszczotkowych

Silniki bezszczotkowe, jak już było wcześniej wspomniane, zrewolucjonizowały nowoczesne elektronarzędzia akumulatorowe, które osiągnęły całkiem nową wydajność. Niewiele osób wie jednak, że dzięki wyżej wymienionym zaletom silniki bezszczotkowe znajdują zastosowanie w napędach dysków optycznych CD, DVD czy Bly-Ray. Są montowane także w dyskach twardych, samochodach hybrydowych czy segwayach. Możemy znaleźć je w komputerowych wentylatorach i modelach zdalnie sterowanych. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie iskry powstające na szczotach tradycyjnych silników mogłyby doprowadzić do zaprószenia ognia czy wybuchu.